معرفی کتابهای مربوط به خلاقیت

۱- خلاقیت

اثر دکتر محمدرضا عابدی که توسط انتشارات جامی منتشر شده،

حدوداً ۲۵۰ صفحه در چهار فصل که به تکنیک ها و تمرین ها و عوامل زمینه ساز خلاقیت می پردازد

و مباحث مختلف و جذابی درباب خلاقیت را مطرح می کند.

طبق مقدمه ی کتاب: برخی عوامل می توانند زمینه های بروز خلاقیت را مساعد نمایند

وموجب تشدید واکنش‌های خلاقانه گردند مانند:

۱- فیزیک بدن و ورزش:سلامت جسم باعث می شود که ذهن بهتر بتواند فعالیت نماید

ورزش خستگی ناشی از کار ذهنی را مرتفع می سازد

و با افزایش اکسیژن مغز فعالیت آن بهتر می شود.

۲- عادات شخصی:خلاقیت هر کسی تحت شرایط خاصی ممکن است بروز کند.

یکی با گوش کردن به موزیک و دیگری هنگام دویدن امکان بروزخلاقیتشان افزایش میابد.

۳- موسیقی:موسیقی کلاسیک بخصوص آثار موتزارت و باخ خلاقیت را افزایش می دهند.

هارمونی و ملودی این آثار با امواج مغز هماهنگ است….

 

کتابهای مربوط به خلاقیت

 

کتاب های مربوط به خلاقیت
book

۲- کتاب هوش های چندگانه در کلاس های درس 

 

نوشته ی توماس آرمسترانگ. ترجمه ی : مهشید صفوی – تهران، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۳، ۲۷۲ صفحه،

بیان مطالب دقیق و علمی درباره خلاقیت-روش های پرورش و ابعاد چندگانه هوش انسان

شناسایی و پرورش تمام هوش های بشری و کلیۀ ترکیبات آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ما انسان ها همگی با یکدیگر تفاوت داریم. به این علت که همگی از ترکیب های هوشی متفاوتی برخورداریم.

به اعتقاد من، این تشخیص ، موجب می شود تا با مشکلات زندگی، برخورد مناسب تری داشته باشیم».

هووارد گاردنر، نویسنده کتاب «هوش های چندگانه در کلاس های درس» با این جملات، باور خود را به آنچه

تئوری M1 نامیده می شود، به روشنی بیان می کند. به اعتقاد او بنیان تئوری M1 ، احترام به تفاوت های انسان ها،

تنوع روش های یادگیری، شیوه های ارزیابی این روش ها و اثار این تفاوت هاست. در پشت جلد کتاب اشاره شده است:

“مطالعات و پژوهش های اولیه گاردنر نشان داده است که ذهن انسان از هفت مقوله ی هوش (زبانی، منطقی، ریاضی، مکانی،

حرکتی، جسمانی، موسیقایی، میان فردی و درون فردی، تشکیل می شود. در ویرایش جدید کتاب حاضر، دربارۀ هوش هشتم

(هوش طبیعت گرا) و احتمال وجود هوش نهم (هوش اگزیستانسیال یا وجودی) نیز اطلاعاتی ارائه کرده و ده ها نمونه و راهکار عینی

را به آموزگاران نشان داده است تا از آن ها برای به فعل درآوردن استعدادهای بالقوه ی دانش آموزان استفاده کنند.

 

ایده ، خلاقیت و نوآوری