انواع مختلف کارآفرینی(۱)

کارآفرینی بسیار قابل توجه است و همچنین یک روش نوآورانه است که دارایطیف

گسترده ای از فعالیت ها است که چیزهای جدیدی را به جامعه و همچنینتمدن

ارائه می دهد. با توجه به همه فعالیتهای مختلف ، کارآفرینی به انواع مختلفی

تقسیم می شود و در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

 

۱-کارآفرینی اداری

در این گروه ، کلیه تکنیک های اداری و عملکردهای فعالیت کارآفرینی گنجانده شده

است. این یک روش بسیار موثر برای مدیریت همه شرایط موجود و همچنین آینده است

که با شایستگی و مزیت رقابتی از تجارت سود می برند.

چند مثال از کارآفرینی اداری وجود دارد که می تواند ایده ای مانند مدیریت کیفیت ، طراحی

مجدد شغل ، تکنیک های جدید برای انجام کارها و مدیریت با توافق را ارائه دهد. تمام این

وظایف این نوع کارآفرینی ، بهره وری یک سازمان را به حداکثر می رساند و از دستاوردهای

شرکت استفاده نمی کند و در بازار رقابتی پایدار است.

مثالها: دولت بنگلادش طرح بازنشستگی سالمندی را به عنوان کارآفرینی اداری در نظر می گیرد.

 

۲-کارآفرینی فرصت طلب

این ضرب المثل “وقتی گرم است آهن بزن” این نوع کارآفرینی را توصیف می کند و بهترین نمایشگر

ویژگی های کارآفرینی فرصت طلبانه است. فرصت های جدید نیز با تغییر در محیط ایجاد می شود اما

هر صاحب مشاغل قادر به شناسایی فرصت ها و استفاده به موقع از آنها نیست. کارآفرینی فرصت طلب

توصیف ، بهره برداری و انجام فرصت های پیش رو در دست اول است.

 

۳-کارآفرینی اکتسابی

این نوع از کارآفرینی از مجموعه ویژگی ها و مهارت های قابل اثبات که اجازه می دهد و همچنین باعث

بهبود کارایی تجارت می شود و سایر شایستگی های مرتبط با آن به عنوان کارآفرینی اکتسابی یاد می

گیرد این یک چیز را فراهم می کند که ارزش جدیدی دارد ، فضای رقابتی و ظرفیت ها را از نظر فنی تکمیل

می کند. این به زنده ماندن تجارت در این دنیای رقابت کمک می کند. نکته برجسته این است که برخی از

شکست ها هرگز مانع از یادگیری و توسعه مهارت های جدید نمی شوند بلکه آنها را تشویق می کند که

همیشه چیزهای جدید را کشف کنند.

مثالها: Imagesbazaar.com نمونه ای از کارآفرینی اکتسابی است ، بنیانگذار Sandeep Maheshwari در

اولین سال کار خود در تولید قطعه اصلی موفق نشد ، اما بعداً کشف کرد که چگونه می تواند ایده خود را

به موفقیت بزرگ برساند.

 

۴-کارآفرینی جوجه کشی

ایجاد نوع جدیدی از ایده ها و مشارکت در داخل سازمان در این گروه از کارآفرینی دخیل است. آن را به

روشی تولیدی مدیریت کرده و از سود موثر شرکت تجاری مطمئن می شود.

به عنوان مثال ، برخی از شرکت های فن آوری مانند مایکروسافت و نوکیا همیشه فناوری های جدید را

در طیف گسترده ای از محصولات کشف و ترویج می کنند و از همه دسته محصولات موجود در بازار تمایز

ایجاد می کنند.

 

۵-کارآفرینی مقلد

طبق توافق نامه ای با یک حق رای دادن ، این کارآفرینی محصولات و خدمات عملی را تقلید یا کپی می

کند. این مدلی است که به گسترش فناوری جدید در سراسر جهان کمک می کند تا مردم بتوانند از آن

استفاده کنند. این شامل اتخاذ فن آوری های فعلی از سراسر جهان است و فن آوری های موجود را با

چند تغییر متناسب با شرایط محلی به خود می گیرد.

مثال: Walton BD. محصولات زیادی مانند یخچال و فریزر ، موتور و سایر محصولات الکترونیکی را تولید کرد

بدون اینکه خالق واقعی آن محصولات باشد. مثال دیگر می تواند چین باشد که در آن فن آوری های موبایل

سازگار و اصلاح شده است تا این امر به سطح جدیدی برسد.

 

۶-کارآفرینی خصوصی

کارآفرینی آغاز شده در بخش خصوصی به عنوان کارآفرینی خصوصی نامگذاری شده است. دولت هر ملت

خدمات گسترده ای را از طریق نگرانی های عمومی و خصوصی به منظور ایجاد انگیزه در ابتکار عمل غیر

دولتی در زمینه فعالیت های کارآفرینی ارائه می دهد. علاوه بر این ، سرعت توسعه اقتصادی را افزایش می

دهد و تعادل بین یک لایه و روابط متقابل را حفظ می کند.

مثالها: تسلا ، دیزنی ، زنجیره های غذایی مختلف و بیمارستانها همگی نمونه هایی از کارآفرینی خصوصی

هستند.

انواع مختلف کارآفرینی

 

انواع مختلف کارآفرینی

۷-کارآفرینی عمومی

از کارآفرینی عمومی به عنوان کارآفرینی یاد می شود که از طریق آژانس های مختلف توسعه تحت دولت

قرار می گیرد. همه کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته برای رفع کمبود اولیه کارآفرینان خصوصی در

ایده های سرمایه گذاری ابتکار عمل می گذارند. اینها با کارآفرینان خصوصی متفاوت هستند زیرا آنها تحت

دولت کار می کنند تا مسائل عمومی و محیط زیست را حل کنند. همچنین آنها کارآفرین اجتماعی نیستند

زیرا به قوانین و مقررات دولت ملزم هستند.

به عنوان مثال: زیردریایی هایمن ریکوور و نانسی هنک ، رئیس صندوق اوقاف ملی هنر ، نمونه های

کارآفرینان عمومی هستند.

 

۸-کارآفرینی فردی

این کارآفرینی است که با انگیزه های شخصی و همچنین ابتکاراتی توسط یک فرد یا یکی از اعضای خانواده

مدیریت و اجرا می شود ، بنابراین از آن به عنوان کارآفرینی فردی یاد می شود.

مثالها: استیو جابز ، J.k رولینگ و مارک زوکربرگ و غیره.

 

۹-کارآفرینی انبوه

ظهور این دسته از کارآفرینی زمانی اتفاق می افتد که فضای تشویقی مطلوب و همچنین انگیزه ای در بین

توده های عادی وجود داشته باشد و این توصیف کارآفرینی انبوه است. این امر منجر به افزایش شرکتهای

کوچک و بزرگ در یک کشور می شود.

مثالها: پذیرایی غذا ، سالن زیبایی و فروشگاههای محلی

 

۱۰-کارآفرینی مشاغل کوچک

تعداد بیشتری از مشاغل موجود در جامعه اندک است که بیش از ۵۰٪ از کل کارگران غیر دولتی در ایالات

متحده را استخدام می کند. سود در این نوع مشاغل تقریباً کمتر است زیرا دلیل اصلی آن  میان کارفرمایان

ایجاد درآمد برای خانواده آنها است.

برخی از نمونه های برجسته کارآفرینی مشاغل کوچک ، فروشگاه های مواد غذایی ، لوله کش ها ،

شیرینی فروشی ها ، برق کاران ، نظافت منازل ، مشاوران و کمدهای مو و سایر موارد هستند.یک کارآفرین

کوچک می تواند شخصی باشد که با استخدام افراد محلی از اعضای خانواده در یک شغل فعالیت می کند.

اکثریت آنها بودجه خود را از طریق دوستان یا خانواده یا وامهای تجاری تأمین می کنند.

 

۱۱-کارآفرینی شرکت بزرگ

چرخه های زندگی محدودی در شرکت های بزرگ وجود دارد که اکثر آنها با استفاده ازنوآوری رشد می کنند.

به آنها اجازه می دهد جدا از محصولات اصلی که تولید می کنند،انواع جدیدی ایجاد کنند. دلایل نوآوری های

مخرب ، سفارشی سازی در تقاضای مشتری ، استقرار فناوری های جدید و ظهور رقبای جدید در میان

دیگران است.این امر منجر به ایجاد محصولات کاملاً جدید می شود تا این چالش ها بتوانند با موفقیت کنار

بیایند. شرکت های بزرگ این کار را با ایجاد محصولات مخل یا با به دست آوردن سازمان های نوآور انجام می

دهند. نوآوری مخرب در سازمانهای بزرگ بسیار دشوار می شود.

برخی از نمونه های کارآفرینی شرکت های بزرگ ال جی ، تاتا ، مایکروسافت و غیره هستند.

انواع مختلف کارآفرینی

۱۲-کارآفرینی مقیاس پذیر استارتاپ

اکثر مردم معتقدند که تجارت کوچک و کارآفرینی مقیاس پذیر شروع می شود. با این حال ، آنها در واقعیت

کاملا متفاوت هستند. در این نسخه از کارآفرینی ، شرکت با بینشی شروع به کار می کند که جهان را تغییر

می دهد. بودجه اینگونه مشاغل از طریق سرمایه گذاران خطرپذیر تأمین می شود و به همین دلیل کارمندان

برتر استخدام شده توسط آنها هستند.انگیزه اصلی در این کارآفرینی جستجوی یک ساختار تجاری مقیاس

پذیر و قابل تکرار است. آنها پس از شناسایی آنها ، به دنبال بودجه بیشتر هستند تا تجارت بتواند رشد کند.

فقط تعداد کمی از مشاغل به دلیل درگیری با خطرات ، استارت آپ های مقیاس پذیر هستند.

مثالها: وب سایتهای تجارت الکترونیکی ، فیس بوک و غیره

 

#ایده،خلاقیت و نواوری

#دکتر_محسن_برزگر_خلیلی

#کارآفرینی

#مدرس_کارآفرینی

#کارگاه_خلاقیت

#کارگاه_آنلاین